top of page
Søk
  • Vekter77

Lester Sumrall og Howard Carter i Nazi Tyskland før krigen



Konfrontasjonen med mørkets makter

I det nazistiske Tyskland var den demoniske aktiviteten ikke så tydelig som jeg hadde sett i andre deler av Europa. Den ondes aktivitet i dette bedragede landet var av en mer subtil og uhyggelig type.

Når vi kom inn til Berlin, holdt det hemmelige politiet et øye med oss ​​fra det første øyeblikket vi gikk av toget. Vi måtte registrere oss på Gestapo-kontoret, og hver gang vi forkynte, måtte vi få en ny tillatelse. Vanligvis ville pastoren gå ned og ordne med det. På den måten visste politiet nøyaktig hvor vi var, og de kunne plante informanter overalt hvor vi holdt våre tjenester.

I disse dager hadde de ikke miniatyr oppstaks utstyr, men de hemmelige-agentene var veldig raske med stenografi og ville skrive ned alt vi sa. Selvfølgelig var vi ikke politiske, så det var ikke så mye å rapportere. I motsetning til Sovjet-Russland var det ikke ulovlig å snakke om Jesus - Hitler hadde ikke kommet dit ennå. Regjeringen hindret oss ikke oss da å holde kirkegudstjenester, men vi kunne ikke forkynne på gata.

Ganske mange av de tyske pastorer i hvilke kirker vi betjente trodde ivrig på Hitler. Det var vanskelig for meg å forstå. De ville sitte i timevis og snakke om hvor flott deres führer var. Noen ville forklare hvordan Hitler hadde blitt kvitt sigøynene og andre uønskede og snart ville rense kommunistene ut. Han insisterte på at han hadde stabilisert den tyske regjeringen, de trodde han snart ville stabilisere hele Europa.

De likte spesielt hvordan han hadde reist seg mot den katolske kirken - og spesielt hvordan han hadde reist seg mot jødene, som de anså å være rike og uærlige. Noen kirkefolk var medlemmer av nazistpartiet, hadde brune skjorter og nazistiske insignier. Det var skremmende.

Jeg er en veldig sensitiv person, og det var også broder Carter. Da vi så fremsiden av jødisk-eide bygninger som var sprengt i stykker av hooligans, ønsket vi å gråte.

Jeg husker godt vår siste søndag kveld i det nazistiske Tyskland. Da vi dro, for å ta et tog fra Berlin til Danmark, sa pastoren, som tok oss til stasjonen, "Broder Carter og broder Sumrall, jeg vet at dere fikk et godt offer i kveld."

«Ja», svarte vi med forsiktighet og visste at han var en sympatisør for den nye sosialistiske regjeringen.

"Jeg kan ikke la deg ta det ut av landet. Vår regjering vil ikke tillate tysk valuta å forlate det tredje riket. Ved grensen vil de ta det bort fra deg, uansett, så hvorfor gir du det ikke til meg ?"

Før jeg kunne si, "Nei, vi skal bruke det på noe annet på jernbanestasjonen," sa bror Carter. “Jeg tror det er en god ide. Bror Sumrall, vær så snill å gi ham pengene som hans kirke ga oss. "

Jeg ga motvillig over alt til pastoren.

"Å, tusen takk," svarte mannen begeistret - "Hitler trenger det. Dette er veldig hyggelig å velsigne ham."

Akkurat da vi skulle gå på toget, stoppet broder Carter for å kjøpe et frimerke til et postkort. Han sendte alltid postkort til venner. Han hadde skrevet en til sin bror John i England, og han sa til meg: "Å, jeg vil gjerne sende dette før jeg drar videre til Norge. Jeg vil gjerne at dette kortet kommer fra Tyskland, men jeg trenger et frimerke. "

"Ja," sa predikanten. "Har du noen tyske penger igjen?" Han visste at vi ikke hadde det. Vi hadde gitt alt tilbake.

Bror Carter svarte “Nei, vi har ingen tyske penger.

"Har du amerikansk eller britisk valuta?" spurte pastoren.

Jeg krympet meg, men bror Carter tok fram lommeboken sin. Han trakk ut en britisk pund seddel verdt rundt $ 5 i amerikanske penger.

Med et stort smil sa predikanten: "Jeg kan veksle britiske pund til tyske Mark."

Jeg ble så sint. Mannen hadde alle pengene våre, men han kunne ikke gi oss de to eller tre centene som trengtes for å kjøpe et frimerke. I stedet blinket mannens øyne bare ved tanken på å få en $ 5 seddel, i britiske pund sterling.

Jeg fortalte bror Carter at vi snart kom snart til å være i Danmark, at han bare kunne sende den der - men bror Carter var så elskverdig. Han ga over pundseddelen.

Predikanten sa: "Jeg kan ikke gi deg Mark i veksel, men siden du ikke kan ta den ut av landet ...." Så han ga bror Howard penniene som trengs for å kjøpe et frimerke - og beholdt pundseddelen.

Senere spurte jeg: "Broder Carter! Broder Carter, hvorfor gjorde du det?"

"Bibelen sier at hvis de ber om det, gi det til dem," svarte han. "Herren vil gi oss rikelig."

Broder Carter hadde en så vakker ånd. Jeg har aldri møtt noen andre i verden som han. Og som vanlig hadde bror Carter rett. Gud ga rikelig for våre behov, men jeg lurte ofte på hva som skjedde med pastoren.

Lenge før, var nazismen til Hitler den eneste religionen som ble tillatt i det "nye Europa". De protestantiske kirkene ble stengt, og selv de nazistiske samarbeidspartnene ble fengslet sammen med andre protestantiske ledere. Jeg vet ikke at noen av pastorene vi hadde møtt overlevde.

De pastorer som ikke hadde forsvart jødene og hadde vendt det døvt øret til katolikkerne, ble nå forfulgt.

Da Hitler sendte dem ut for å jobbe i kullgruver, jernminer og saltminer, fant de ut hva som skjer når du stoler på noen andre enn Jesus Kristus. De hadde blitt veldig forført av ondskapens krefter.

47 visninger0 kommentarer
Post: Blog2_Post
bottom of page